Eco-Kamp Indonesië - een unieke virtuele schoolreis!

Creëer zelf een duurzamere en betere wereld, maak direct het verschil voor de lokale bevolking!

Nieuw bij Diogenes Reizen; het Eco-Kamp Indonesië. Een unieke combinatie van een duurzaamheidsproject, een goed doel (ontwikkelingshulp) en een virtuele reis in Indonesië.

Onder leiding van onze gecertificeerde partner ‘LooLa Eco Adventure Group Indonesia’ maken leerlingen kennis met, en gaan ze op een persoonlijke en impactvolle manier aan de slag met twee van de belangrijkste thema’s van deze tijd; duurzaamheid en ongelijkheid. Naast de educatieve kant van het project, maken leerlingen tijdens de ‘ live’ sessies persoonlijk van dichtbij mee hoe ze zelf in de vorm van aandacht en deelname de uitvoering van het goede doel faciliteren en zo direct mensen helpen in een ontwikkelingsland. Ze maken het verschil, een eye-opening experience!

Gedurende het project gaan we op een interactieve wijze werken aan de bewustwording van de ‘Sustainable Development Goals’ van de Verenigde Naties. Deze werelddoelen voor duurzame ontwikkeling, zijn er op gericht bij te dragen aan het bestrijden van extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering. We maken het persoonlijk door de groepjes in dit project een ‘echt’ ontwikkelingsproject te laten begeleiden en uitvoeren. Ze worden gekoppeld aan een lokale familie in Indonesië, met wie ze via een online verbinding direct in contact staan. Samen met het team van onze ontwikkelingspartner ter plaatse, LooLa Eco Adventure, wordt er binnen de projectduur bijvoorbeeld een stromend water systeem, een drinkwater systeem en sanitair gerealiseerd bij de familie. Een zogeheten Safe Water Garden, die tegelijk ook als moestuin fungeert, aangedreven door afvalwater. De leerlingen doorlopen het volledige proces samen met de familie, en maken zo direct een verschil op de wereld. Een unieke vorm van educatie, bewustwording en ontwikkelingshulp met directe impact op het leven van mensen en de duurzaamheid van onze planeet!

Projectprogramma in vogelvlucht

  • Er zijn 3 keuzepakketten mogelijk, variërend van 3 halve dagen tot 5 halve dagen.
  • Interactieve Webinars van LooLa Eco Adventure over de 'Sustainable Development Goals’ van de Verenigde Naties Webinars m.b.t. het gekozen ontwikkelingsproject; bijvoorbeeld de aanleg van sanitair en een Safe Water Garden.
  • Interactieve projectopdrachten in groepsverband in kader van bewustwording van de wereld duurzaamheidsdoelen en ter voorbereiding op het daadwerkelijke ontwikkelingsproject en de ‘e-meeting’ met de lokale familie.
  • Virtuele reis door een lokale Indonesische gemeenschap – meerder online live contactmomenten.
  • Leerlingen maken in de vorm van video’s op o.a. social media het verslag van het project
  • De webinars kunnen naar keuze in het Nederlands of in het Engels worden verzorgd. Het contact met de lokale bevolkiing zal in het Engels plaatsvinden.

Wat halen de leerlingen hieruit

  • Bewustwording van de ‘Sustainable Development Goals’ van de Verenigde Naties
  • Bewustwording van hun eigen footprint en de acties die ze zelf kunnen ondernemen voor een duurzamere wereld
  • Bewustwording van de directe impact van o.a. klimaatverandering, sanitaire voorzieningen en plasticafval op het leven van mensen in heel veel ontwikkelingslanden
  • Ontwikkeling van cross-culturele sociale vaardigheden in interactie met de lokale Indonesische familie
  • Verhoogde empathie, begrip en cross-cultureel respect voor andere gemeenschappen en culturen in de derde wereld.
  • De ontwikkeling van projectmatige vaardigheden als plannen, leiderschap, teamwork, doorzettingsvermogen, communiceren met andere culturen, presenteren en social media verslaglegging.

Onze partner ter plaatse – de LooLa Eco Adventure Group
Dr. Marc van Loo is een Nederlander die na z’n studie door Azië trok en verknocht raakte aan Indonesië. Hij ontwikkelde de droom om in Azië om een eco-resort op te richten dat de talenten van authentieke lokale Indonesische mensen zou etaleren voor een eco-bewust internationaal publiek.
Vanaf 1991 doceerde hij in Singapore wiskunde en natuurkunde aan universiteiten en scholen, totdat hij samen met z’n vrouw Isabelle Lacoste kon investeren in de start van hun droom; het Eco-resort. We gebruikten onze kennis als docenten om ons voornamelijk te richten op schoolreizen. We boden prachtige educatie eco-reizen aan met veel gemeenschaps-, duurzame en avontuurlijke activiteiten, om zo te laten zien dat lokale mensen echt een wereldklasse eco-resort kunnen runnen.
Dat had succes, want LooLa werd in 2012 bekroond tot beste eco-resort in Azië en in 2015 zelfs tot beste eco-toerisme operator van de wereld. We gebruikten die eco-accolades om met de hulp van geld van de Nederlandse overheid en samen met Nederlandse, Singaporese en Indonesische universiteiten in 2016 een sanitair-systeem van UNICEF te optimaliseren. Dat geoptimaliseerde systeem heet de Safe Water Garden, en de Indonesische overheid keurde het in 2019 goed als onderdeel van hun nationale standaards, waarmee de SWG officieel ’s werelds meest kosten-efficiënte sanitair-systeem werd, zie https://safewatergardens.org/cost-efficiency . Tijdens COVID-19 werd LooLa opnieuw pionier en we ontwierpen onze virtuele Eco-camps voor (internationale) scholen. Samen met Diogenes Reizen bieden we deze virtuele reis nu ook aan voor Nederlandse scholen.

 

Er is keuze uit de volgende 3 projectpakketten; variërend qua tijdsduur en inhoud:

Pakket 1 - Brons

  • Prijs: Euro 99,- p.p. (min. deelname 25 personen)
  • Het basispakket: compact & leerzaam
  • Inclusief: projectbegeleiding door LooLa Eco Adventure Group, voorbereiding i.s.m. docent, educatieve handvatten voor de docent, webinars en online events, donatie goed doel m.a.w. bijdrage aan het realiseren van het ontwikkelingsproject: aanleg van stromend water, sanitair en een Safe Water Garden (moestuin).
  • Totale projectduur 12 uur - 3x een halve dag
  • Klik hier voor meer informatie

Pakket 2 - Zilver

  • Prijs: Euro 129,- p.p. (min. deelname 25 personen)
  • Het Brons-basispakket uitgebreid met 2 modules: Duurzaamheid en impact van leerligen zelf & VN Wereld Duurzaamheidsdoelen 
  • Inclusief: projectbegeleiding door LooLa Eco Adventure Group, voorbereiding i.s.m. docent, educatieve handvatten voor de docent, webinars en online events, donatie goed doel m.a.w. bijdrage aan het realiseren van het ontwikkelingsproject: aanleg van stromend water, sanitair en een Safe Water Garden (moestuin).
  • Totale projectduur 16 uur - 4x een halve dag of 2x een hele dag
  • Klik hier voor meer informatie

Pakket 3 - Goud

  • Prijs: Euro 169,- p.p. (min. deelname 25 personen)
  • De complete ervaring. Het Zilver-pakket aangevuld met een module over het Plastic-probleem, Safe Water Bricks & online kookles van de locals.
  • Inclusief: projectbegeleiding door LooLa Eco Adventure Group, voorbereiding i.s.m. docent, educatieve handvatten voor de docent, webinars en online events, donatie goed doel m.a.w. bijdrage aan het realiseren van het ontwikkelingsproject: aanleg van stromend water, sanitair en een Safe Water Garden (moestuin).
  • Totale projectduur 20 uur - 5x een halve dag of 2x een hele dag en 1 halve dag
  • Klik hier voor meer informatie

Referenties & Testimonials

Bekijk hieronder het filmpje van een Oostenrijkse school en ga naar de website van Loola Eco Adventure voor meer informatie en testimonials van scholen die het Eco-Kamp project reeds hebben afgerond!

 

   

Er zijn geen items gekoppeld.

Er zijn geen items gekoppeld.

Eco-Kamp - Pakket Brons

PAKKET 1 - BRONS

  • Prijs: Euro 99,- p.p. (min. deelname 25 personen)
  • Het basispakket: compact & leerzaam
  • Inclusief: projectbegeleiding door LooLa Eco Adventure Group, voorbereiding i.s.m. docent, educatieve handvatten voor de docent, webinars en online events, donatie goed doel m.a.w. bijdrage aan het realiseren van het ontwikkelingsproject: aanleg van stromend water, sanitair en een Safe Water Garden (moestuin).
  • Totale projectduur 12 uur - 3x een halve dag

INHOUD VAN HET PROJECTPROGRAMMA

Kennismaking & Introductie van het project
Webinar: Presentatie via Teams/Zoom door LooLa Eco Adventure over de impact die de leerlingen kunnen hebben op een duurzamere wereld, het project, de diverse onderdelen en de doelstellingen. Wat kunnen de leerlingen verwachten en wat word er van hen verwacht.

Module: ‘Safe Water Garden’ & ontmoeting met de Indonesische familie
a. Webinar: Wat is een Safe Water Garden. Hoe kunnen de leerlingen een rol spelen bij de globale uitrol van sanitaire en drinkwatervoorzieningen en waarom is dit zo belangrijk.
b. Online event: ‘live ontmoeting Zoom of Teams ontmoeting met het lokale Indonesische team van LooLa en hun visie op de belangrijkste wereld duurzaamheidsdoelen
c. Team activiteit: voorbereiding op ‘live’ gesprek met de Indonesische familie
d. Online event: ‘Live’ ontmoeting met de familie inclusief een rondleiding door hun huis en dorp.

Module: Uitvoering ontwikkelingsproject: de Safe Water Garden & stromend water
a. Webinar: Technische introductie, hoe werkt het sanitair-irrigatie systeem.
b. Online event: de bouw van het sanitair, de Safe Water Garden en de aanleg van stromend water en een drinkwatervoorziening (Nederlandse uitvinding). Samen met de familie worden de leerlingen wegwijs gemaakt in het gehele proces.
c. Team activiteit: maak video-content tijdens het proces en stel samen een kort rapport op waarom jullie efforts en de resultaten wereldwijd van belang kunnen zijn om op te pakken.

Module: Afronding van het ontwikkelingsproject en het bepalen van de succesparameters
a. Webinar: Achtergrond over het leven van de Indonesische familie; het Indonesische dieet, voedselveiligheid. Waarom koos de familie voor bepaalde gewassen in hun Safe Water Garden.
b. Online event: Het ‘live’ voltooien van de Safe Water Garden; de gekozen gewassen planten
c. Team activiteit: gezamenlijk bepalen welke impact we verwachten en plannen van follow-up afspraak om het succes ‘live’ te meten.

Module: Feedback & inspirerend Social Media Verslag van het project.
a. Teamactiviteit: Samen met je groepje ontwikkel je, voorafgaand aan het project, een social media strategie/plan voor een verslag van de hele ervaring. Doelstelling is om een geweldige social media campagne te voeren om andere te inspireren!
b. Gedurende het gehele proces maak je een video en foto logbook van zowel de groepsactiviteiten op school als opnames van de ‘live’ activiteiten. Doelstelling is om met jouw groepje gedurende het project een geweldige social media campagne te voeren om anderen te inspireren! De samenvatting en verzameling hiervan is het eindproduct!
c. Online presentaties: De diverse groepjes presenteren hun feedback, key learnings en een overzicht van hun social media verslag.

Eco-Kamp - Pakket Zilver

PAKKET 2 - ZILVER

  • Prijs: Euro 129,- p.p. (min. deelname 25 personen)
  • Het Brons-basispakket uitgebreid met 2 modules: Duurzaamheid en impact van leerligen zelf & VN Wereld Duurzaamheidsdoelen 
  • Inclusief: projectbegeleiding door LooLa Eco Adventure Group, voorbereiding i.s.m. docent, educatieve handvatten voor de docent, webinars en online events, donatie goed doel m.a.w. bijdrage aan het realiseren van het ontwikkelingsproject: aanleg van stromend water, sanitair en een Safe Water Garden (moestuin).
  • Totale projectduur 16 uur - 4x een halve dag of 2x een hele dag

 

Inhoud van het projectprogramma:

Module: Kennismaking & Introductie van het project
Webinar: Presentatie via Teams/Zoom door LooLa Eco Adventure over de impact die de leerlingen kunnen hebben op een duurzamere wereld, het project, de diverse onderdelen en de doelstellingen. Wat kunnen de leerlingen verwachten en wat word er van hen verwacht.

Module: Self-discovery –Hoe sustainable leef jij?
a. Webinar: korte presentatie over duurzaamheid en je eigen impact op de wereld
b. Teamactiviteit: ontdek met je groepje hoe duurzaam je zelf bent, calculeer je eigen CO2 Voetafdruk, ontdek wat deze beïnvloedt en welke persoonlijke acties je zou kunnen ondernemen.
c. Online presentaties: korte presentaties (5 min) van de uitkomsten per groepje.

Module: De Verenigde Naties: Werelddoelen voor duurzame ontwikkeling
a. Webinar: Introductie van de VN duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s): wat zijn het en hoe verbinden ze met de levens van de leerlingen.
b. Teamactiviteit: Ontdek met je groepje waarom de VN SDG’s belangrijk zijn, hoe ze relevant zijn voor zowel de wereld als het individu. Maak hier een korte presentatie over.
c. Online presentaties: korte presentaties (5 min) van de uitkomsten per groepje.

Module: ‘Safe Water Garden’ & ontmoeting met de Indonesische familie
a. Webinar: Wat is een Safe Water Garden. Hoe kunnen de leerlingen een rol spelen bij de globale uitrol van sanitaire en drinkwatervoorzieningen en waarom is dit zo belangrijk.
b. Online event: ‘live ontmoeting Zoom of Teams ontmoeting met het lokale Indonesische team van LooLa en hun visie op de belangrijkste wereld duurzaamheidsdoelen
c. Team activiteit: voorbereiding op ‘live’ gesprek met de Indonesische familie
d. Online event: ‘Live’ ontmoeting met de familie inclusief een rondleiding door hun huis en dorp.

Module: Uitvoering ontwikkelingsproject: de Safe Water Garden & stromend water
a. Webinar: Technische introductie, hoe werkt het sanitair-irrigatie systeem.
b. Online event: de bouw van het sanitair, de Safe Water Garden en de aanleg van stromend water en een drinkwatervoorziening (Nederlandse uitvinding). Samen met de familie worden de leerlingen wegwijs gemaakt in het gehele proces.
c. Team activiteit: maak video-content tijdens het proces en stel samen een kort rapport op waarom jullie efforts en de resultaten wereldwijd van belang kunne zijn om op te pakken.

Module: Afronding van het ontwikkelingsproject en het bepalen van de succesparameters
a. Webinar: Achtergrond over het leven van de Indonesische familie; het Indonesische dieet, voedselveiligheid. Waarom koos de familie voor bepaalde gewassen in hun Safe Water Garden.
b. Online event: Het ‘live’ voltooien van de Safe Water Garden; de gekozen gewassen planten
c. Team activiteit: gezamenlijk bepalen welke impact we verwachten en plannen van follow-up afspraak om het succes ‘live’ te meten.

Module: Feedback & inspirerend Social Media Verslag van het project
a. Teamactiviteit: Samen met je groepje ontwikkel je, voorafgaand aan het project, een social media strategie/plan voor een verslag van de hele ervaring. Doelstelling is om een geweldige social media campagne te voeren om andere te inspireren!
b. Gedurende het gehele proces maak je een video en foto logbook van zowel de groepsactiviteiten op school als opnames van de ‘live’ activiteiten. Doelstelling is om met jouw groepje gedurende het project een geweldige social media campagne te voeren om anderen te inspireren! De samenvatting en verzameling hiervan is het eindproduct!
c. Online presentaties: De diverse groepjes presenteren hun feedback, key learnings en een overzicht van hun social media verslag.

Eco-Kamp - Pakket Goud

PAKKET 3 - GOUD

  • Prijs: Euro 169,- p.p. (min. deelname 25 personen)
  • De complete ervaring. Het Zilver-pakket aangevuld met een module over het Plastic-probleem, Safe Water Bricks & online kookles van de locals.
  • Inclusief: projectbegeleiding door LooLa Eco Adventure Group, voorbereiding i.s.m. docent, educatieve handvatten voor de docent, webinars en online events, donatie goed doel m.a.w. bijdrage aan het realiseren van het ontwikkelingsproject: aanleg van stromend water, sanitair en een Safe Water Garden (moestuin).
  • Totale projectduur 20 uur - 5x een halve dag of 2x een hele dag en 1 halve dag

 

INHOUD VAN HET PROJECTPROGRAMMA

Kennismaking & Introductie van het project
Webinar: Presentatie via Teams/Zoom door LooLa Eco Adventure over de impact die de leerlingen kunnen hebben op een duurzamere wereld, het project, de diverse onderdelen en de doelstellingen. Wat kunnen de leerlingen verwachten en wat word er van hen verwacht.

Module: Self-discovery –Hoe sustainable leef jij?
a. Webinar: korte presentatie over duurzaamheid en je eigen impact op de wereld
b. Teamactiviteit: ontdek met je groepje hoe duurzaam je zelf bent, calculeer je eigen CO2 voetafdruk, ontdek wat deze beïnvloedt en welke persoonlijke acties je zou kunnen ondernemen.
c. Online presentaties: korte presentaties (5 min) van de uitkomsten per groepje.

Module: De Verenigde Naties: Werelddoelen voor duurzame ontwikkeling
a. Webinar: Introductie van de VN duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s): wat zijn het en hoe verbinden ze met de levens van de leerlingen.
b. Teamactiviteit: Ontdek met je groepje waarom de VN SDG’s belangrijk zijn, hoe ze relevant zijn voor zowel de wereld als het individu. Maak hier een korte presentatie over.
c. Online presentaties: korte presentaties (5 min) van de uitkomsten per groepje.

Module: ‘Safe Water Garden’ & ontmoeting met de Indonesische familie
a. Webinar: Wat is een Safe Water Garden. Hoe kunnen de leerlingen een rol spelen bij de globale uitrol van sanitaire voorzieningen en waarom is dit zo belangrijk.
b. Online event: ‘live ontmoeting Zoom of Teams ontmoeting met het lokale Indonesische team van LooLa en hun visie op de belangrijkste wereld duurzaamheidsdoelen
c. Team activiteit: voorbereiding op ‘live’ gesprek met de Indonesische familie
d. Online event: ‘Live’ ontmoeting met de familie inclusief een rondleiding door hun huis en dorp.

Module: Uitvoering ontwikkelingsproject: de Safe Water Garden & stromend water
a. Webinar: Technische introductie, hoe werkt het sanitair-irrigatie systeem.
b. Online event: de bouw van het sanitair, de Safe Water Garden en de aanleg van stromend water en een drinkwatervoorziening (Nederlandse uitvinding). Samen met de familie worden de leerlingen wegwijs gemaakt in het gehele proces.
c. Team activiteit: maak video-content tijdens het proces en stel samen een kort rapport op waarom jullie efforts en de resultaten wereldwijd van belang kunne zijn om op te pakken.

Module: Het plastic probleem vs. Safe Water Bricks, Meet the community & Kookles
a. Online event: Ga samen met de lokale familie op pad in het dorp; ontmoet de buren en zamel samen zwerfplastic in en leer hoe de lokale bevolking dit recycled in Safe Water Bricks, oftewel Eco-bakstenen.
b. Teamactiviteit: Zamel met jouw groepje plasticafval en produceer een “funky” kunstwerk van Safe Water Bricks.
c. Online event: Kookles. Maak zelf samen met de Indonesische dorpelingen de lekkerste sambal ter wereld klaar. Leer van hun, hands-on, hoe dat je dit moet maken!
c. Team activiteit: Bedenk met je eigen groepje een enquete in de lokale gemeenschap, waarbij je data kunt verzamelen die jullie interessant lijkt en die de lokale mensen ten goede kan komen. Bijvoorbeeld over het typische voedingspatroon daar, waarbij jullie nog tips hebben om een gezond diet in elkaar te draaien voor € 30 cent per persoon per dag (het locale budget).

Module: Afronding van het ontwikkelingsproject en het bepalen van de succesparameters
a. Webinar: Achtergrond over het leven van de Indonesische familie; het Indonesische dieet, voedselveiligheid. Waarom koos de familie voor bepaalde gewassen in hun Safe Water Garden.
b. Online event: Het ‘live’ voltooien van de Safe Water Garden; de gewassen planten
c. Team activiteit: gezamenlijk bepalen welke impact we verwachten en plannen van follow-up afspraak om het succes ‘live’ te meten.

Module: Feedback & inspirerend Social Media Verslag van het project
a. Teamactiviteit: Samen met je groepje ontwikkel je, voorafgaand aan het project, een social media strategie/plan voor een verslag van de hele ervaring. Doelstelling is om een geweldige social media campagne te voeren om andere te inspireren!
b. Gedurende het gehele proces maak je een video en foto logbook van zowel de groepsactiviteiten op school als opnames van de ‘live’ activiteiten. Doelstelling is om met jouw groepje gedurende het project een geweldige social media campagne te voeren om anderen te inspireren! De samenvatting en verzameling hiervan is het eindproduct!
c. Online presentaties: De diverse groepjes presenteren hun feedback, key learnings en een overzicht van hun social media verslag.